

- budowanie relacji opartych na autentyczności, zaufaniu, życzliwości, współodpowiedzialności
- współtworzenie bezpiecznego środowiska sprzyjającego rozwojowi młodzieży
- towarzyszenie młodzieży w rozwijaniu potencjału, wytrwałości, motywacji do realizowania własnych celów, odpowiedzialności za siebie i innych
- stosowanie dialogu jako metody pracy
- przestrzeganie jasnego systemu norm dotyczącego tolerancji wobec różnorodności, abstynencji od środków psychoaktywnych, zasad i reguł współżycia społecznego
- stwarzanie możliwości ukończenia nauki na poziomie liceum i zdania matury.

- Ponad 40 lat tradycji
- 230 uczniów
- 70 nauczycieli, wychowawców, specjalistów pracowników administracji i obsługi

Ośrodek przeznaczony jest dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapeutycznej

LXI LO im. J. Zawadowskiej
- 16 klas
- 14-16 osób w klasie
- 230 uczniów
- lekcje: 9.00-15.35
- brak klas profilowanych
- przedmioty rozszerzone do wyboru
- (historia, biologia, geografia)
- (matematyka, język polski, wos, filozofia)
- języki obce (niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański)
- innowacje programowe (filozofia społeczna, psychologia społeczna, wiedza o sztuce)
- wychowawca nauczyciel -wychowawca socjoterapeuta
- podstawa programowa liceum ogólnokształcącego
Hostel
- 3 grupy wychowawcze
- 35 miejsc
- grupy usamodzielniające
- zajęcia dodatkowe, wyjścia
- wspólne posiłki
- społeczność
Działania pozalekcyjne:
- socjoterapia
- wsparcie terapeutyczne
- psychoedukacja
- profilaktyka
- tutoring
- porady i konsultacje
- Indywidualny Program Edukacyjno–Terapeutyczny dla każdego ucznia
- warsztaty
- debaty
- spotkania z inspirującymi ludźmi
- projekty
- innowacje
- wolontariat
- forum
- inicjatywy integrujące społeczność
- wycieczki, wyjścia, festiwale
Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne:
- rozwijające kompetencje emecjonalno–społeczne (socjoterapia)
- rewalidacyjne,
- rozwijające zainteresowania,
- rozwijające umiejętności uczenia się,
- dydaktyczno-wyrównawcze,
- specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne),
- inne o charakterze terapeutycznym (grupa rozwoju, TZA),
- związane z wyborem kierunku dalszej edukacji i drogi zawodowej,
- związane z życiem kulturalnym Ośrodka i środowiska, w tym organizacja uroczystości świątecznych i okolicznościowych,
EDUKACJA to relacja między uczniem a nauczycielem. I jeżeli ta relacja nie działa, to system nie działa.
Ken Robinson
Koncepcja pracy:
Nasza koncepcja pracy opiera się na założeniu, że najlepszą formą profilaktyki jest budowanie pozytywnego klimatu szkoły, a nie restrykcyjny system zakazów i sankcji.
Badania nad klimatem szkoły jednoznacznie wskazują, że poczucie bezpieczeństwa, zaufania i przynależności chroni młodzież przed zachowaniami ryzykownymi (Bryk & Schneider, 2002; OECD, 2020). Uczniowie, którzy czują się zauważeni i akceptowani, rzadziej sięgają po substancje psychoaktywne, rzadziej przejawiają zachowania agresywne, a częściej osiągają sukcesy edukacyjne i angażują się w życie społeczne.
Ważnym elementem naszej metodologii jest uczenie przez doświadczenie (Kolb, 1984), które zakłada, że wiedza i kompetencje rozwijają się w cyklu: doświadczenie – refleksja – wnioski – działanie. Dzięki temu młodzi ludzie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się odpowiedzialności, współpracy i rozwiązywania problemów w praktyce.
Kolejnym fundamentem jest angażowanie uczniów w działania pozalekcyjne, takie jak wolontariat, projekty społeczne, warsztaty czy wydarzenia integracyjne. Badania (Eccles & Gootman, 2002; Lerner et al., 2015) pokazują, że udział w aktywnościach pozaszkolnych wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy sprawczości i rozwija umiejętności społeczne.
Nasza koncepcja pracy prowadzi do:
- wzmacniania rezyliencji – odporności psychicznej i zdolności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych,
- kształtowania postaw odpowiedzialności i zaangażowania społecznego,
- ograniczania ryzyka zachowań problemowych.
Inspirujemy się podejściami i nurtami, które stawiają w centrum człowieka i jego potencjał:
- psychologią pozytywną i humanistyczną,
- empatyczną komunikacją i dialogiem motywującym,
- terapią skoncentrowaną na rozwiązaniach i porozumieniem bez przemocy,
- koncepcją rezyliencji – budowaniem odporności psychicznej, poczucia własnej wartości, samoświadomości i sprawczości,
- holistycznym podejściem do ucznia, wysoką jakością nauczania oraz pracą na mocnych stronach.
Wszystko to sprawia, że nasz ośrodek staje się przestrzenią, w której profilaktyka oznacza wspólne budowanie klimatu zaufania, szacunku i odpowiedzialności – a edukacja przygotowuje młodych ludzi nie tylko do egzaminów, lecz przede wszystkim do życia.
W naszym ośrodku wierzymy, że każdy uczeń ma prawo do nauki na miarę swoich możliwości i potrzeb. Dlatego stosujemy Uniwersalne Projektowanie w Edukacji (UDL) – podejście, które zakłada, że to nie uczeń ma dostosować się do szkoły, ale szkoła powinna być zaprojektowana tak, aby odpowiadać na różnorodność uczniów.
Oznacza to m.in.:
- różnorodne formy przekazywania treści (tekst, obraz, film, doświadczenie praktyczne),
- różne sposoby wyrażania tego, co uczeń wie i potrafi (np. praca pisemna, prezentacja, projekt, rozmowa),
- wiele dróg angażowania w naukę – tak, aby każdy mógł znaleźć motywację i poczuć sens w tym, czego się uczy.
Dzięki temu uczeń nie jest „dopasowywany” do jednego schematu, ale ma możliwość korzystania z takich metod, które wspierają jego rozwój i budują poczucie sprawczości.
Uniwersalne Projektowanie w Edukacji sprawia, że:
- każdy ma szansę odnieść sukces na własnych warunkach,
- różnorodność uczniów traktujemy jako bogactwo, a nie przeszkodę,
- nasza szkoła staje się przestrzenią bezpieczną i otwartą – miejscem, gdzie każdy uczeń może być sobą i rozwijać swoje możliwości.