Jak pracujemy?

wartości
logo
  • budowanie relacji opartych na autentyczności, zaufaniu, życzliwości, współodpowiedzialności
  • współtworzenie bezpiecznego środowiska sprzyjającego rozwojowi młodzieży
  • towarzyszenie młodzieży w rozwijaniu potencjału, wytrwałości, motywacji do realizowania własnych celów, odpowiedzialności za siebie i innych
  • stosowanie dialogu jako metody pracy
  • przestrzeganie jasnego systemu norm dotyczącego tolerancji wobec różnorodności, abstynencji od środków psychoaktywnych, zasad i reguł współżycia społecznego
  • stwarzanie możliwości ukończenia nauki na poziomie liceum i zdania matury.
logo
  • Ponad 40 lat tradycji
  • 230 uczniów
  • 70 nauczycieli, wychowawców, specjalistów pracowników administracji i obsługi
logo

Ośrodek przeznaczony jest dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz specjalistycznej pomocy pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapeutycznej

tarcza

LXI LO im. J. Zawadowskiej

  • 16 klas
  • 14-16 osób w klasie
  • 230 uczniów
  • lekcje: 9.00-15.35
  • brak klas profilowanych
  • przedmioty rozszerzone do wyboru
    1. (historia, biologia, geografia)
    2. (matematyka, język polski, wos, filozofia)
  • języki obce (niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański)
  • innowacje programowe (filozofia społeczna, psychologia społeczna, wiedza o sztuce)
  • wychowawca nauczyciel -wychowawca socjoterapeuta
  • podstawa programowa liceum ogólnokształcącego

Hostel

  • 3 grupy wychowawcze
  • 35 miejsc
  • grupy usamodzielniające
  • zajęcia dodatkowe, wyjścia
  • wspólne posiłki
  • społeczność

Działania pozalekcyjne:

  • socjoterapia
  • wsparcie terapeutyczne
  • psychoedukacja
  • profilaktyka
  • tutoring
  • porady i konsultacje
  • Indywidualny Program Edukacyjno–Terapeutyczny dla każdego ucznia
  • warsztaty
  • debaty
  • spotkania z inspirującymi ludźmi
  • projekty
  • innowacje
  • wolontariat
  • forum
  • inicjatywy integrujące społeczność
  • wycieczki, wyjścia, festiwale

Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne:

  • rozwijające kompetencje emecjonalno–społeczne (socjoterapia)
  • rewalidacyjne,
  • rozwijające zainteresowania,
  • rozwijające umiejętności uczenia się,
  • dydaktyczno-wyrównawcze,
  • specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne),
  • inne o charakterze terapeutycznym (grupa rozwoju, TZA),
  • związane z wyborem kierunku dalszej edukacji i drogi zawodowej,
  • związane z życiem kulturalnym Ośrodka i środowiska, w tym organizacja uroczystości świątecznych i okolicznościowych,

EDUKACJA to relacja między uczniem a nauczycielem. I jeżeli ta relacja nie działa, to system nie działa.

Ken Robinson

Koncepcja pracy:

Nasza koncepcja pracy opiera się na założeniu, że najlepszą formą profilaktyki jest budowanie pozytywnego klimatu szkoły, a nie restrykcyjny system zakazów i sankcji.

Badania nad klimatem szkoły jednoznacznie wskazują, że poczucie bezpieczeństwa, zaufania i przynależności chroni młodzież przed zachowaniami ryzykownymi (Bryk & Schneider, 2002; OECD, 2020). Uczniowie, którzy czują się zauważeni i akceptowani, rzadziej sięgają po substancje psychoaktywne, rzadziej przejawiają zachowania agresywne, a częściej osiągają sukcesy edukacyjne i angażują się w życie społeczne.

Ważnym elementem naszej metodologii jest uczenie przez doświadczenie (Kolb, 1984), które zakłada, że wiedza i kompetencje rozwijają się w cyklu: doświadczenie – refleksja – wnioski – działanie. Dzięki temu młodzi ludzie nie tylko zdobywają wiedzę, ale także uczą się odpowiedzialności, współpracy i rozwiązywania problemów w praktyce.

Kolejnym fundamentem jest angażowanie uczniów w działania pozalekcyjne, takie jak wolontariat, projekty społeczne, warsztaty czy wydarzenia integracyjne. Badania (Eccles & Gootman, 2002; Lerner et al., 2015) pokazują, że udział w aktywnościach pozaszkolnych wzmacnia poczucie własnej wartości, uczy sprawczości i rozwija umiejętności społeczne.

Nasza koncepcja pracy prowadzi do:

  • wzmacniania rezyliencji – odporności psychicznej i zdolności radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
  • rozwijania kompetencji społecznych i emocjonalnych,
  • kształtowania postaw odpowiedzialności i zaangażowania społecznego,
  • ograniczania ryzyka zachowań problemowych.

 

Inspirujemy się podejściami i nurtami, które stawiają w centrum człowieka i jego potencjał:

  • psychologią pozytywną i humanistyczną,
  • empatyczną komunikacją i dialogiem motywującym,
  • terapią skoncentrowaną na rozwiązaniach i porozumieniem bez przemocy,
  • koncepcją rezyliencji – budowaniem odporności psychicznej, poczucia własnej wartości, samoświadomości i sprawczości,
  • holistycznym podejściem do ucznia, wysoką jakością nauczania oraz pracą na mocnych stronach.

 

Wszystko to sprawia, że nasz ośrodek staje się przestrzenią, w której profilaktyka oznacza wspólne budowanie klimatu zaufania, szacunku i odpowiedzialności – a edukacja przygotowuje młodych ludzi nie tylko do egzaminów, lecz przede wszystkim do życia.

W naszym ośrodku wierzymy, że każdy uczeń ma prawo do nauki na miarę swoich możliwości i potrzeb. Dlatego stosujemy Uniwersalne Projektowanie w Edukacji (UDL) – podejście, które zakłada, że to nie uczeń ma dostosować się do szkoły, ale szkoła powinna być zaprojektowana tak, aby odpowiadać na różnorodność uczniów.

Oznacza to m.in.:

  • różnorodne formy przekazywania treści (tekst, obraz, film, doświadczenie praktyczne),
  • różne sposoby wyrażania tego, co uczeń wie i potrafi (np. praca pisemna, prezentacja, projekt, rozmowa),
  • wiele dróg angażowania w naukę – tak, aby każdy mógł znaleźć motywację i poczuć sens w tym, czego się uczy.

 

Dzięki temu uczeń nie jest „dopasowywany” do jednego schematu, ale ma możliwość korzystania z takich metod, które wspierają jego rozwój i budują poczucie sprawczości.

Uniwersalne Projektowanie w Edukacji sprawia, że:

  • każdy ma szansę odnieść sukces na własnych warunkach,
  • różnorodność uczniów traktujemy jako bogactwo, a nie przeszkodę,
  • nasza szkoła staje się przestrzenią bezpieczną i otwartą – miejscem, gdzie każdy uczeń może być sobą i rozwijać swoje możliwości.